Už aj Slovensko má unikátny systém na tvorbu
animovaných filmov
 


 

Viete, čo majú spoločné filmy Avatar, Beowulf, Pán prsteňov alebo King Kong? Pri všetkých bola použitá špeciálna technológia na tvorbu animácií, tzv. Motion Capture. Od augusta sa ňou môžeme pochváliť už aj na Slovensku, konkrétne na Súkromnej strednej umeleckej škole animovanej tvorby v Bratislave. Tá totiž na skvalitnenie svojej výuky zakúpila tento jedinečný animačný systém od anglickej formy Vicon. Motion Capture, alebo skrátene MoCap je určený na počítačovú animáciu a tvorbu 3D animovaných filmov. Herci sú oblečení v špeciálnych čiernych kostýmoch s reflexnými bodmi. Tie sú snímané kamerami a pohyb hercov je tak v reálnom čase prenášaný do virtuálnej animovanej 3D podoby. Tento spôsob ušetrí študentom školy mesiace prácnej počítačovej animácie, keďže pohyby, ktoré chcú preniesť do svojich filmov a záverečných prác, môžu sami hneď vymýšľať, uskutočňovať, či opravovať. Následne potom pracujú už s natočenými sekvenciami, dolaďujú detaily a môžu sa venovať post-produkcii. Vo svete je technológia Motion Capture využívaná aj pri tvorbe počítačových hier, ako napríklad Assasin´s Creed, Resident Evil, Grand Theft Auto alebo aj Guitar Hero. Je tomu tak preto, lebo špecifické pohyby ľudského tela, ako napr. prenášanie váhy, ťažiska tela alebo detailné ohýbanie končatín, je pre animátorov časovo veľmi náročné vytvoriť. V histórií používania Motion Capture boli nasnímané aj mnohé známe osobnosti. Športovci Tiger Woods a Shaquille O Neal boli „zanimovaní“ práve do počítačových hier, Tom Hanks, Brad Pitt alebo Johnny Depp si obliekli čierne obleky s reflexnými bodmi kvôli úlohám vo filme, spevák Jamiroquai poslúžil ako herec pri výrobe svojho animovaného videoklipu Don´t Give Hate a Chance…
Zriaďovateľka a GR SSUŠ animovanej tvorby, Mgr. Viera Zavarčíková sa teší, že túto technológiu môžu na Slovensku vyskúšať ako prví práve študenti jej školy: „Som presvedčená, že našim študentom aj učiteľom táto unikátna technológia digitálneho zaznamenávania pohybu rozšíri odborné vedomosti, zjednoduší, skvalitní a skráti čas maturitných prác študentov z animovanej tvorby a v mnohom uľahčí ich ďalšiu tvorbu, ako aj ich uplatnenie v profesionálnom svete. Systém Motion Capture (živá predloha), s počtom 20-tich špeciálnych kamier, bodových kostýmoch a softvérom Blade na našej škole je jediný nielen na Slovensku, ale aj v Európe.“

Motion Capture and Motion Builder
Assassins Creed 3 – Trailer
Stormtrooper Shuffle – Motion Capture Breakdown 
Vicon videa

V dňoch 10. – 14. septembra 2012 sa uskutočnila inštalácia a následne odborné školenie k systému Motion Capture. Školiteľom bol James Cooper z firmy Vicon, asistoval mu Zsolt Legány z dodávateľskej firmy z Maďarska.

mocap2

Fotografia zo školenia: zľava, za technický personál Marek Dukát, Pavel Filadelfi, za vedenie školy PR manažérka Lucia Chovanová, zriaďovateľka a GR školy Viera Zavarčíková, pedagóg Ján Drobný, školiteľ James Cooper, pedagóg Jozef Zajac a Zsolt Legány.