1. ATELIÉR VÝTVARNEJ TVORBY – vedúci ateliéru Mgr. Ján Mózer
Cena : 180,- EUR/mesiac
1. ROČNÍK (9 hodín / týždeň)
- Figurálne kreslenie (3 hodiny/týždeň)
Cieľ predmetu:
Vnímať ľudské telo ako proporčné meradlo pre výtvarnú úžitkovú tvorbu. Osvojiť si základné konštrukcie, proporcie a polohu jednotlivých častí ľudského tela a celej postavy. Kompozične zvládnuť umiestnenie jednej a viacerých postáv v priestore v spojení s ďalšími objektami. Zvládnuť zobraziť časť alebo celú postavu v závislosti od jej charakteru v nadväznosti na celostný literárny alebo filmový dej.
Zvládnuť rôzne spôsoby plošnej a objemovej štylizácie tela. Zvládnuť úpravu ľudskej figúry alebo jej častí v závislosti od použitia ostatných prvkov použitých v grafickej práci.zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Úvod do figurálneho kreslenia
- Lebka: stavba lebky, zjednodušený pohľad na lebku, reálne zobrazenie lebky
- Busta: študijná kresba, karikatúrna busta
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Portrét: princípy zobrazovania tváre, študijná kresba
- Portrét: mimika tváre, plošné poňatie tváre, štylizácia, karikatúra
- Celofigurálne skice pohybu: zachytenie celej ľudskej figúry a mechaniky jej pohybu v určenom časovom ohraničení
- Voľná kompozícia portrétu
- Výtvarná príprava (3 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Rozvíjať tvorivosť a kreatívne výtvarné myslenie, rozvíjať schopnosť pozorovať, analyzovať a hodnotiť javy okolo seba z výtvarného hľadiska, kultivovať výtvarné videnie a fantáziu. Rovnako dôležitým cieľom je získať návyky a osvojiť si zručnosti v používaní klasických a súčasných výtvarných techník. Jedným z cieľov je aj orientácia v súčasnom umeleckom dianí a jeho reakcia na neho, kreatívne využívať výrazové možnosti jednotlivých výtvarných prostriedkov v ich rôznych kombináciách vo vzájomných súvislostiach pri výstavbe kompozície obrazu, ovládať špecifický výtvarný jazyk pri vecných štúdiách, ovládať postupy štylizácie, abstrakcie a možnosti výtvarného posunu reálnych tvarov a poznať možnosti využitia informačných technológií pri výtvarnom vyjadrovaní.zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Základné výrazové a vyjadrovacie prostriedky: bod, čiara, lineárna kresba
- Plocha a tvar: kresba predmetov, detailov
- Proporcie, perspektíva: priestorové ilúzie, kresba zátišia
- Kompozícia: Zlatý rez
- Farba: farebné spektrum,….
letný semester
Stručná osnova predmetu:
Prebratie základných výtvarných technológií, postupov a materiálov s možnosťou využitia v ďalšej tvorbe- Prebratie základných výtvarných technológií, postupov a materiálov
- Farba: maľba zátišia
- Rytmus, symetria, asymetria, pohyb: vyjadrenie pohybu základnými prvkami, vyjadrenie pohybu napätím, nerovnováhou tvarov a farieb
- Ornament
- Fantazijno – koncepčné zadanie
- Modelovanie (3 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Osvojenie si základných vzťahov priestoru a hmoty, výstavby modelácie a rozvoj pozorovacích schopností vo vzťahu k objektu. Zameranie sa na rozvoj a upevnenie tvorivých a štylistických schopností a hlavne na samostatný kreatívny prejav s vysokým podielom imaginácie.zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Proporcie, perspektíva a kompozícia: vytváranie priestorových geometrických útvarov zameraných na symboliku a psychológiu tvaru
- Rytmus, symetria, asymetria, pohyb: postupy štylizácie, abstrahovania a možnosti výtvarného posunu
- Fantazijno-koncepčné zadania s využitím rôznych sochárskych a materiálových techník
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Portrét, anatómia, štylizácia: lebka, štúdia hlavy podľa živého modelu, štylizovaný portrét
- Prírodnina: štúdia prírodného tvaru, modelácia podľa reálneho objektu
- Abstrahovanie prírodného tvaru: práca s formou, rytmus tvarov, abstrahovanie myšlienky do čistých minimalistických archetypálnych foriem
2. ROČNÍK (9 hodín / týždeň)
- Figurálne kreslenie (3 hodiny / týždeň)
zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Štúdia hlavy: variácie – rôzny sklon hlavy, využitie pozadia, zachytenie výrazu a charakteru modelu
- Štúdia horných a dolných končatín: oboznámenie sa s anatomickou stavbou ruky a jej mechanizmom pohybu, rozličné polohy ruky – vždy v nadväznosti na predlaktie, lineárny a plastický prejav
- Štúdia polfigúry: lineárny a plastický prejav
- Celofigurálne pohybové skice: zachytenie celej ľudskej figúry a mechaniky jej pohybu v určenom časovom ohraničení
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Štúdia polfigúry: oboznámenie sa s anatomickou stavbou ľudskej figúry
- Postava a prostredie: štylizačný proces
- Štúdia aktu
- Celofigurálne skice pohybu: Zachytenie celej ľudskej figúry a mechaniky jej pohybu v určenom časovom ohraničení
- Voľná figurálna kompozícia
- Výtvarná príprava (3 hodiny / týždeň)
zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Zoznamovanie sa s aktuálnymi trendmi vo výtvarnom umení, ale aj v oblastiach súvisiacich s výtvarným umením, napr. filozofiou, estetikou, …
- Kultivácia výtvarného prejavu – estetické osvojovanie si skutočnosti, smerujúce k rozvíjaniu predstavivosti a hľadaniu originálnych výtvarných riešení, zameranie sa na maliarsky prejav
- Študijná maľba
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Dosiahnutie výtvarného výrazu vyjadrujúceho individuálny vzťah ku skutočnosti
- Využitie výtvarného experimentu v ploche, ale aj v priestore
- Voľná maľba
- Modelovanie (3 hodiny / týždeň)
zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Figúra, anatómia, štylizácia: modelácia ľudskej postavy s dôrazom na správnosť proporcií , dynamiku pohybu a anatomickú stavbu tela
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Figúra, anatómia, štylizácia: modelácia ľudskej postavy s dôrazom na správnosť proporcií, dynamiku pohybu a anatomickú stavbu tela
- Voľná figurálna kompozícia
- Reprodukčné finalizačné techniky (odliatky na stratenú formu, silikónové odliatky a pod.)
3. ROČNÍK (9 hodín/týždeň)
- Figurálne kreslenie (3 hodiny / týždeň)
zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Štúdia celej figúry
- Analýza výtvarného diela: rozbor obsahu a formálneho riešenia výtv. diela s figurálnym námetom
- Voľná figurálna kompozícia
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Štylizačný proces: aspektové štúdie a analýzy, abstrahujúce úkony a posuny, štylizácia a kompozícia
- Figurálna kompozícia: riešenie viac figurálnej kompozície do formátu, problém rovnováhy, napätia, vzťah k prostrediu, svetlo ako kompozičný prvok, celok a výrez
- Výtvarná príprava (3 hodiny / týždeň)
zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Hľadanie originálneho a optimálneho prístupu k výtvarnému riešeniu výtvarnej práce a s tým súvisiace individuálne štúdium literatúry
- Syntetický výklad, analýza umeleckých diel
- Analýza umeleckého diela a jeho reinterpretácia s autorským zásahom
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Kompozičné stratégie
- Obsah a koncept
- Abstrahovanie, štylizácia
- Abstraktná kompozícia, vychádzajúca z figuratívneho motívu s posunutou farebnosťou
- Modelovanie (3 hodiny / týždeň)
zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Reliéf, symbol, dynamika, experiment
- Figurálna kompozícia, nácvik realizácie od návrhu až po záverečnú patinu
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Syntetický výklad, analýza a aplikácia umeleckého diela: analýza umeleckého diela a jeho reinterpretácia s autorským zásahom s princípmi postmodernej výtvarnej citácie
- Voľná sochárska kompozícia (figurálna alebo abstraktná) s využitím nadobudnutých teoretických aj materiálových skúseností
2. ATELIÉR KLASICKEJ ANIMÁCIE – vedúci ateliéru Ing. arch. Jaroslav Baran
Cena : 180,- EUR/mesiac
1. ROČNÍK (8 hodín / týždeň)
- Úvod do dejín animovaného filmu (4 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Prostredníctvom prednášok a ukážok z histórie a súčasnosti dosiahnuť všeobecný prehľad v danom odbore. Zmyslom nebude nahrádzať dejiny animovanej svetovej kinematografie, ale poskytnúť inšpiratívnu kolekciu rôznych tém, poetík, naratívnych a žánrových postupov, výtvarných názorov ako podnet k vlastným úvahám a hľadaniu svojského autorského rukopisu.Stručná osnova predmetu:
- História vzniku filmu a jeho neskoršia špecializácia so zameraním na animovanú tvorbu.
- Prehľad o najvýznamnejších tvorcoch svetového významu.
- Klasická animácia (4 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Získať teoretické znalosti a praktické zručnosti v klasickej animácii, naučiť sa pracovať s animačným softvérom a využívať získané znalosti počítačových softvérov – Adobe Photoshop, Flash, Premiere Pro, After Effects, CTP,… Na základe profesionálnych znalostí filmovej dramaturgie, storyboardu, rozmanitostí technológií, výtvarného dizajnu a rozhľadu vo vývoji svetového animovaného filmu, docieliť profil novodobého tvorcu – animátor, režisér, výtvarník animovaného filmu.
Ovládať: základnú hmotu jednotlivých predmetov v priestore a čase, z hľadiska princípov animácie ľudskej a zvieracej postavy v pohybe (dva pohyby proti sebe) v súvislej hre v scénke – základné herecké výrazové prostriedky animovanej postavy v rámci animovaného diela a priebeh jeho produkcie (celkovú realizáciu animovaného filmu od námetu až po záverečnú postprodukciu). Oscilovanie všetkých zložiek v časovej a významovej následnosti a ich vzájomná nadväznosť, tvoria podstatu animovaného filmu.zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Princíp animácie
- Animácia jednoduchých pohybov a tvarov, mechanický pohyb (kyvadlo,…)
- Charakteristika tvaroslovia animácie
- Čas, priestor a výraz pohybu v symbióze s obrazom
- Animácia v základných hmotách – balvánkovej kresbe
- Full animácia
- Animačné techniky
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Výtvarné návrhy ako odraz myšlienky
- Výtvarno a charakter animácie
- Subjektívny tvar animácie v závislosti od vlastného výtvarného názoru
- Rozklad pohybu v reálnom čase v jednotlivých časových úsekoch
- Čiara akcie – akčná krivka, práca s tabletom, animácia kreslená priamo do PC v software CTP…
- Cyklické pohyby
- Etuda na pohyb a tvar
- Programy: Adobe Flash, Photoshop, Premiere, After Effects, CTP,…
2. ROČNÍK (8 hodín / týždeň)
- Klasická animácia (8 hodín / týždeň)
zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Profesionálna animácia krok za krokom, jej psychológia na diváka
- Časovanie – timing (časový priebeh pohybu)
- Réžia jednotlivých animácii, scén a celkov
- Postprodukcia – tvorba ruchov, hudba archívna, komponovaná
- Let vtáka
- Software Adobe Premiere
- Príprava na Plôškovú animáciu. Práca v Adobe Photoshop
- Plôšková Animácia v software Anime Studio Pro
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Chôdza – plôšková animácia
- Beh
- Pohyb zvieraťa
- etuda na videoklip
- Programy: Adobe Flash, Photoshop, Premiere, Anime Studio Pro,…
3. ROČNÍK (8 hodín / týždeň)
- Klasická animácia (8 hodín / týždeň)
zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Orientácia v aktuálnych trendoch animovaného filmu
- Realizácia vlastného animovaného filmu od námetu až po postprodukciu
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Orientácia v aktuálnych trendoch animovaného filmu
- Realizácia vlastného animovaného filmu od námetu až po posprodukciu
- Programy: Adobe Flash, Photoshop, Premiere, After Effects, CTP,…
3. ATELIÉR 3D ANIMÁCIE A MOTION CAPTURE – vedúci ateliéru Ján Drobný, Mgr. art. Róbert Szabó ArtD.,
Ing. arch. Jaroslav Baran, Mgr. Dušan Blahút PhD.
Cena : 1. ročník 180,- EUR/mesiac (2. a 3. ročník 250,- EUR/mesiac)
1. ROČNÍK (16 hodín / týždeň)
- Úvod do dejín animovaného filmu (2 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Projekcia ukážok z histórie a súčasnosti počítačovej animácie.
Zmyslom tohto predmetu nebude nahrádzať dejiny animovanej svetovej kinematografie, ale poskytnúť inšpiratívnu kolekciu rôznych tém, poetík, naratívnych a žánrových postupov, výtvarných názorov ako podnet k vlastným úvahám a hľadaniu svojského autorského rukopisu
Stručná osnova predmetu:
História vzniku filmu, animovaného filmu, so zameraním na počítačovú animovanú tvorbu.
Prehľad o najvýznamnejších tvorcoch animovaného filmu. - Základy klasickej animácie (2 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Ovládať: základnú hmotu jednotlivých predmetov v priestore a čase, z hľadiska princípov animácie ľudskej postavy v pohybe (dva pohyby proti sebe) v súvislej hre v scénke – základné herecké výrazové prostriedky animovanej postavy v rámci animovaného diela a priebeh jeho produkcie (celkovú realizáciu animovaného filmu od námetu až po záverečnú postprodukciu). Oscilovanie všetkých zložiek v časovej a významovej následnosti a ich vzájomná nadväznosť, tvoria podstatu animovaného filmu.
Stručná osnova predmetu:- Princíp animácie
- Charakteristika tvaroslovia animácie
- Čas, priestor a výraz pohybu v symbióze s obrazom
- Výtvarné návrhy ako odraz myšlienky
- Výtvarno a charakter animácie
- Subjektívny tvar animácie v závislosti od vlastného výtvarného názoru
- Rozklad pohybu v reálnom čase v jednotlivých časových úsekoch
- Čiara akcie – akčná krivka
- Časovanie – timing (časový priebeh pohybu)
- Počítačová animácia (4 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Osvojiť si a pochopiť animáciu v 3D prostredí, jej zákonitosti, štruktúru a jednotlivé nástroje spojené s vytváraním pohybov a animovaním jednotlivých objektov v 3D scéne. Osvojiť si jednotlivé oblasti práce s textúrami, ich tvorbou, editáciou, modifikáciou a aplikáciou na jednotlivé geometrie. Cieľom predmetu je zvládnuť všetky fázy procesu tvorby 3D animovaného filmu: technický scenár, tvorba scény, modelovanie predmetov, architektúry, postáv, tvorba materiálov a ich mapovanie na objekty, osvetlenie scény, morfovanie objektov, kamery a animácia scény, až po výsledný „rendering“ a následné spracovanie v postprodukcii.
Stručná osnova predmetu:- Osvojenie jednotlivých častí programu 3Ds Max, nástroje, palety s nástrojmi atď.
- Jednotlivé spôsoby a procesy modelovania, ich výhody a nevýhody
- Príprava 3D animovaného filmu: filmový dizajn, produkčná príprava, námet a scenár krátkeho animovaného filmu, obrázkový scenár, riadenie výtvarnej práce, produkčný dizajn, návrh postáv, návrh prostredí, návrh vizuálnych efektov, produkcia, post-produkcia, jednotlivé spôsoby a procesy modelovania, ich výhody a nevýhody
- Modelovanie prostredia – Edit Poly, Edit Spline: vytváranie modelov pre film, architektúra – modelovanie pomocou projektovej dokumentácie, podobjekty a ich vlastnosti, stavebné detaily – využitie nových architektonických nástrojov, nastavenia pre vytváranie okien, interiér (nábytok, svietidlá, závesy,…), konštrukcia krajiny (rôzne metódy vytvárania priestorových plánov)
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Jednoduchá animácia:
základy animácie
časová os
Curve editor
animácia po dráhe, Follow, Bank - Svet materiálov:
teória odrazu a modelovanie povrchu, proces vytvárania materiálov a ich organizácia, „materiál editor“ – továreň na materiály, tvorba a mapovanie textúrových máp (UVW map, Unwrap UVW)
materiály Standard, Raytrace, Ink ´n Paint, Matte/Shadow,…
Shader Phong, Blinn, Metal,…
mapy Diffuse, Ambient, Specular, Reflection,…
Dispacement a Bump
animované materiály a optické efekty
Raytracing – „sledovanie“ svetelného lúča - Základy práce so svetlom:
základné typy svetiel
jednotlivé nastavenia a parametre svetiel
jednoduchá konfigurácia 3 svetiel – hlavné, doplnkové, „kontra – svetlo“, osvetlenie interiéru
globálne osvetľovacie systémy
- Počítačová grafika (4 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Zvládnutie grafických programov balíka Adobe na pokročilej úrovni a schopnosť využitia poznatkov na riešenie kreatívnych grafických projektov. Naučiť praktické aspekty DTP práce a doviesť ich k samostatnej tvorbe tlačovín. Pochopenie vzájomného pôsobenia textu a obrazu, pochopenie a vytváranie grafických skratiek a štylizácií. Vedieť prakticky aplikovať nadobudnuté znalosti v tvorbe a práci s písmom. Oboznámenie sa s výrazovými prostriedkami a princípmi grafického dizajnu a vizuálnej komunikácie. Akcelerovať kreatívne procesy s akcentom na širšie vzťahy v grafickom projektovaní a reklame (nastavenie globálnych trendov – public relation, media relation, corporate identity, kreatívne, mediálne a komunikačné stratégie…).
Hlavným zámerom je príprava flexibilných dizajnérov schopných reagovať na každý problém a zadanie v reálnej dizajnérskej praxi, profesionálne zvládnutie grafických tém nielen po stránke technickej, ale aj kreatívnej.
zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Tradičné polohy grafického dizajnu: typografia, ilustrácia, časopisecká a knižná úprava, plagát, korporátne vizuálne štýly; dizajn vo verejných priestoroch, reklama, atď.
- Základné princípy počítačovej grafiky a grafickej tvorby
- Adobe Photoshop: osvojenie si základov kompozície, farieb, vrstiev, typografie, tvarov, masiek, ciest, beziérovej krivky a vektorov
- Realizácia solitérnych úloh: logá, plagáty, typografický dizajn a celé spektrum primárnych dizajnérskych úloh v spojení originálnosti návrhu a profesionálnej exekutívy
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Adobe Photoshop: úpravy digitálneho obrazu, montáž, retuš, typografia, grafické projektovanie, interakcia Photoshopu s iným programami
- Základy vektorovej grafiky v Adobe Illustratore: základné formátovanie textu, kresba pomocou pera, béziérové krivky, atribúty objektov
- Samostatná tvorba počítačovej ilustrácie
- Realizácia solitérnych úloh knižných, časopiseckých a bibliofilských vydaní, typografického dizajnu v spojení s kreativitou a nachádzaním nových originálnych riešení a vhodných technických algoritmov
- Zvuková tvorba (2 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Preniknúť do základov zvukovej tvorby od nahrávania primárneho zvuku až po výsledný zvuk, osvojenie si základov práce s mikrofónom, snímania, záznamu zvuku a tiež spoznať možnosti počítačového spracovania zvuku a ich aplikáciu na konkrétnych filmoch. Súčasťou tohto predmetu je výchova k umeleckému tvorivému mysleniu a originálnosti. Ďalej je cieľom preniknutie do hudobnej a zvukovej dramaturgie ako súčasti dramaturgie audiovizuálnej tvorby. Zámerom je podnietiť vnímavosť na hudobno-obrazové vzťahy, ako formotvorné prvky chápania filmového diela.
Zvuk vo filmovej a TV tvorbe. Špecifiká zvukovej skladby vo filmovej a televíznej tvorbe. Objasnenie základných postupov pri snímaní, zázname a postprodukčnom spracovaní zvukovej zložky v podmienkach filmovej realizácie a videorealizácie.zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Úvod do problematiky zvukovej tvorby v A -V tvorbe – rozhlas, televízia, film, hudobné nahrávky
- Základný prehľad spôsobov snímania a záznamu zvukového signálu – základy vnímania zvukového signálu – zvukové formáty
- Filmový štáb – jednotlivé profesie vo vzťahu k majstrovi zvuku
- Zvuk vo filmovej tvorbe – dokumentárny a hraný film, kontaktný zvuk, pomocný zvuk, playback – half playback, prepis zvuku
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Zvuk v televíznej tvorbe – TV inscenácia, videofilm – hraný film, dokument
- Osvojenie si základov práce s mikrofónom, snímania a záznamu zvuku
- Televízna publicistika – od spravodajstva po dokument – snímanie a spracovanie zvukovej zložky
- Dokumentárna tvorba a hraná tvorba – spôsob záznamu obrazu a zvuku, čas a priestor, pohybová štylizácia
- Praktické cvičenie: Zvukové práca realizovaná v teréne a v štúdiu
- Strihová skladba (2 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Oboznámenie sa so základmi obrazovej a zvukovej strihovej skladby v nadväznosti na filmovú dramaturgiu a komerčnú audiovizuálnu tvorbu. Práca s profesionálnymi strihovými softvérmi.zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Základné pravidlá strihovej skladby: gramatika filmového jazyka, predsnímacie jednoty, záber, veľkosti záberu
- Záber a voľba veľkosti záberov
- Pravidlo filmovej osi
- Základné typy skladby: lineárna skladba, paralelná skladba, retrospektívna montáž
- Práca so strihovým softvérom Adobe Premiere
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Väzba záberov, nadväzovanie pohybu
- Vnútorné a vonkajšie pohybové väzby
- Čas a priestor vo filme
- Tempo a rytmus
- Spájanie sekvencií a interpunkcia
- Práca na praktických cvičeniach so strihovým softvérom Adobe Premiere
- Programy: Adobe Photoshop, Illustrator, Autodesk 3ds Max, Adobe Premiere,…
2. ROČNÍK (12 hodín / týždeň)
- Počítačová animácia (8 hodín / týždeň)
zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Modelovanie štylizovaných postav, zvierat (podľa scenára):
polygonálne modelovanie postavy pomocou 3 ortogonálnych kresieb postavy
torza,
hlavy (využitie objektov Poly),
rúk (extrudovanie prstov),
dokončenie nôh a chodidiel,
vytvorenie zrkadlovej kópie a spojenie tela,
vytvorenie šiat pomocou modifikátoru Garment Maker a Cloth - Pokročilé modelovanie charakterov v programe Mudbox
použitie modelovacích nástrojov
vytváranie povrchových textúr kože
tvorba vlastných brushov,
textúrovanie postavy
správny export do 3ds Max
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Animácia postáv – prípravná fáza – Bones:
vytvorenie systému kostry, vlastnosti kostí
zostavenie kostry pre špecifickú postavu
stavba základnej kostry
použitie inverznej kinematiky
použitie modifikátoru Skin
časti obálky kože – „envelopes“ a ich úprava, zrkadlenie váh kože
posuvné ovládače a prepojenie s parametrami, vytvorenie posuv. ovládača a jeho prepojenie s prstom
tvárové cieľové tvary pre morfovanie
vytvorenie oblečenia tela pomocou modifikátoru Cloth
spojenie oblečenia, kože a kostry - Animácia postáv – prípravná fáza Biped:
vytvorenie Biped-u
úprava Biped-u vo Figure Mode
vlastná chôdza vo Footstep Mode
modifikátor Physique
vyladenie obálky pomocou Envelops a vertexov - pripnutie vzorovej animácie z Motion Capture
jemné doladenie animácie vo vrstvách
- Modelovanie štylizovaných postav, zvierat (podľa scenára):
- Zvuková tvorba (2 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Preniknúť do základov zvukovej tvorby od nahrávania primárneho zvuku až po výsledný zvuk, osvojenie si základov práce s mikrofónom, snímania, záznamu zvuku a tiež spoznať možnosti počítačového spracovania zvuku a ich aplikáciu na konkrétnych filmoch. Súčasťou tohto predmetu je výchova k umeleckému tvorivému mysleniu a originálnosti. Ďalej je cieľom preniknutie do hudobnej a zvukovej dramaturgie ako súčasti dramaturgie audiovizuálnej tvorby. Zámerom je podnietiť vnímavosť na hudobno-obrazové vzťahy, ako formotvorné prvky chápania filmového diela.
Zvuk vo filmovej a TV tvorbe. Špecifiká zvukovej skladby vo filmovej a televíznej tvorbe. Objasnenie základných postupov pri snímaní, zázname a postprodukčnom spracovaní zvukovej zložky v podmienkach filmovej realizácie a videorealizácie.zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Úvod do problematiky zvukovej tvorby v A -V tvorbe – rozhlas, televízia, film, hudobné nahrávky
- Základný prehľad spôsobov snímania a záznamu zvukového signálu – základy vnímania zvukového signálu – zvukové formáty
- Filmový štáb – jednotlivé profesie vo vzťahu k majstrovi zvuku
- Zvuk vo filmovej tvorbe – dokumentárny a hraný film, kontaktný zvuk, pomocný zvuk, playback – half playback, prepis zvuku
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Zvuk v televíznej tvorbe – TV inscenácia, videofilm – hraný film, dokument
- Osvojenie si základov práce s mikrofónom, snímania a záznamu zvuku
- Televízna publicistika – od spravodajstva po dokument – snímanie a spracovanie zvukovej zložky
- Dokumentárna tvorba a hraná tvorba – spôsob záznamu obrazu a zvuku, čas a priestor, pohybová štylizácia
- Praktické cvičenie: Zvukové práca realizovaná v teréne a v štúdiu
- Strihová skladba (2 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Oboznámenie sa so základmi obrazovej a zvukovej strihovej skladby v nadväznosti na filmovú dramaturgiu a komerčnú audiovizuálnu tvorbu. Práca s profesionálnymi strihovými softvérmi.zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Základné pravidlá strihovej skladby: gramatika filmového jazyka, predsnímacie jednoty, záber, veľkosti záberu
- Záber a voľba veľkosti záberov
- Pravidlo filmovej osi
- Základné typy skladby: lineárna skladba, paralelná skladba, retrospektívna montáž
- Práca so strihovým softvérom Adobe Premiere
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Väzba záberov, nadväzovanie pohybu
- Vnútorné a vonkajšie pohybové väzby
- Čas a priestor vo filme
- Tempo a rytmus
- Spájanie sekvencií a interpunkcia
- Práca na praktických cvičeniach so strihovým softvérom Adobe Premiere
- Programy: Adobe Photoshop, Autodesk 3ds Max, Mudbox, MotionBuilder,…
3. ROČNÍK (12 hodín / týždeň)
- Počítačová animácia (8 hodín / týždeň)
zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Snímanie animácie v prostredí Vicon Blade:
inicializácia programu Vicon Blade,
kalibrácia priestoru a kamier
rozmiestnenie markerov na tele herca
autorizácia herca
zosnímanie animácie
spracovanie animácie a vytvorenie solverov
výstupné formáty - Príprava a spracovanie animácie v Motion Builder:
import animácie z Motion Capture
import Biped za 3Ds Max
charakterizácia postáv
export animácie do 3Ds Max
uloženie animácie do formátu *.bip - Pokročilá animácia postáv – Biped:
pripnutie zosnímanej animácie z Motion Capture
kombinácia Capture Motion Clips v Motion Flow Mode
jemné doladenie animácie vo vrstvách
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Postprodukcia aké sú možnosti
- Nástroje a palety
- Nastavenia jednotlivých parametrov
- Osvetlenie a renderovanie:
radiozita a globálne osvetlovanie
práca so svetlom Skylight a systém Light Tracer
použitie svetla Skylight pre globálne osvetlenie
renderovanie scény a renderovacie efekty
vlastnosť render to texture
osvetlenie a renderovanie s mental ray
renderovanie skla a tekutín
použitie modulu Backburner 2 pre sieťové renderovanie
- Snímanie animácie v prostredí Vicon Blade:
- Zvuková tvorba (2 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Preniknúť do základov zvukovej tvorby od nahrávania primárneho zvuku až po výsledný zvuk, osvojenie si základov práce s mikrofónom, snímania, záznamu zvuku a tiež spoznať možnosti počítačového spracovania zvuku a ich aplikáciu na konkrétnych filmoch. Súčasťou tohto predmetu je výchova k umeleckému tvorivému mysleniu a originálnosti. Ďalej je cieľom preniknutie do hudobnej a zvukovej dramaturgie ako súčasti dramaturgie audiovizuálnej tvorby. Zámerom je podnietiť vnímavosť na hudobno-obrazové vzťahy, ako formotvorné prvky chápania filmového diela.
Zvuk vo filmovej a TV tvorbe. Špecifiká zvukovej skladby vo filmovej a televíznej tvorbe. Objasnenie základných postupov pri snímaní, zázname a postprodukčnom spracovaní zvukovej zložky v podmienkach filmovej realizácie a videorealizácie.zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Úvod do problematiky zvukovej tvorby v A -V tvorbe – rozhlas, televízia, film, hudobné nahrávky
- Základný prehľad spôsobov snímania a záznamu zvukového signálu – základy vnímania zvukového signálu – zvukové formáty
- Filmový štáb – jednotlivé profesie vo vzťahu k majstrovi zvuku
- Zvuk vo filmovej tvorbe – dokumentárny a hraný film, kontaktný zvuk, pomocný zvuk, playback – half playback, prepis zvuku
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Zvuk v televíznej tvorbe – TV inscenácia, videofilm – hraný film, dokument
- Osvojenie si základov práce s mikrofónom, snímania a záznamu zvuku
- Televízna publicistika – od spravodajstva po dokument – snímanie a spracovanie zvukovej zložky
- Dokumentárna tvorba a hraná tvorba – spôsob záznamu obrazu a zvuku, čas a priestor, pohybová štylizácia
- Praktické cvičenie: Zvukové práca realizovaná v teréne a v štúdiu
- Strihová skladba (2 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Oboznámenie sa so základmi obrazovej a zvukovej strihovej skladby v nadväznosti na filmovú dramaturgiu a komerčnú audiovizuálnu tvorbu. Práca s profesionálnymi strihovými softvérmi.zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Základné pravidlá strihovej skladby: gramatika filmového jazyka, predsnímacie jednoty, záber, veľkosti záberu
- Záber a voľba veľkosti záberov
- Pravidlo filmovej osi
- Základné typy skladby: lineárna skladba, paralelná skladba, retrospektívna montáž
- Práca so strihovým softvérom Adobe Premiere
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Väzba záberov, nadväzovanie pohybu
- Vnútorné a vonkajšie pohybové väzby
- Čas a priestor vo filme
- Tempo a rytmus
- Spájanie sekvencií a interpunkcia
- Práca na praktických cvičeniach so strihovým softvérom Adobe Premiere
- Programy: Adobe Photoshop, Autodesk 3ds Max, Mudbox, MotionBuilder, Vicon Blade
4. ATELIÉR GRAFICKÉHO DIZAJNU – vedúci ateliéru Mgr. art. Štefan Kubovič, Ing. Mgr. art. Kristián Németh
Cena : 180,- EUR/mesiac
1. ROČNÍK (10 hodín / týždeň)
- Úvod do dejín dizajnu (2 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Získať poznatky o dizajne ako odbore kultúrnej histórie, pochopiť jednotu protikladov, definície jeho pojmov a inovatívne stránky jeho vývojových trendov. Osvojiť si schopnosti identifikovať širšie kultúrno-historické súvislosti dizajnérskych javov a tendencií, resp. ich funkcií, ktorých výsledkom je estetická, sémantická a symbolická komunikácia.Stručná osnova predmetu:
- racionálna funkčnosť mechanizovanej výroby, priemyselná expanzia a historizmus
- z dielne do továrne, dedičstvo reformného hnutia umeleckých remesiel
- secesia, univerzálnosť a hľadanie národného štýlu
- nová vecnosť, moderna
- Bauhaus, ŠUR – odkaz pre dnešok
Stručná osnova predmetu:
- art deco, prúdnicová línia
- povojnová rekonštrukcia, vývoj a konzum
- škandinávsky ideál
- úmyselná dočasnosť tvarov, spotreba a technika
- prosperita a masový odbyt
- pluralita dizajnérskej tvorby, 21. storočie
- Web dizajn (4 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Oboznámiť sa s pravidlami a princípmi vytvárania užívateľsky príťažlivého, efektívneho a použiteľného webového dizajnu, získať všeobecný rozhľad v oblasti grafiky, špeciálne v oblasti grafiky určenej na internet. Pomenovať a aplikovať základné potreby a pravidlá webovej grafiky a dizajnu s prihliadnutím na ich použitie – internetové stránky, web. Získať schopnosť vytvárať základné typy webového dizajnu, ako je osobné či firemné portfólio, blog, e-shop, portál alebo web aplikácie. Orientovať sa v aktuálnych trendoch a požiadavkách na dizajn v prostredí internetu.zimný semester
Stručná osnova predmetu:- História web dizajnu, plánovanie a štruktúra
- Layout, navigácia a kompozícia
- Farby a textúry, typografia, grafické a video formáty pre web
- Prepojenosť web dizajnu a ostatných grafických kategórií
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Špecifiká webovej grafiky a dizajnu, požiadavky na webovú grafiku
- Adobe Photoshop ako nástroj pre kreatívnu tvorbu webovej grafiky
- Bitmapy a vektory ako súčasť webovej grafiky
- Formáty webovej grafiky, prezentačný web, blog, portál, e-shop
- Web aplikácie, web dizajn pre mobilné zariadenia
- Počítačová grafika (4 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Zvládnutie grafických programov balíka Adobe na pokročilej úrovni a schopnosť využitia poznatkov na riešenie kreatívnych grafických projektov. Naučiť praktické aspekty DTP práce a doviesť ich k samostatnej tvorbe tlačovín. Pochopenie vzájomného pôsobenia textu a obrazu, pochopenie a vytváranie grafických skratiek a štylizácií. Vedieť prakticky aplikovať nadobudnuté znalosti v tvorbe a práci s písmom. Oboznámenie sa s výrazovými prostriedkami a princípmi grafického dizajnu a vizuálnej komunikácie. Akcelerovať kreatívne procesy s akcentom na širšie vzťahy v grafickom projektovaní a reklame (nastavenie globálnych trendov – public relation, media relation, corporate identity, kreatívne, mediálne a komunikačné stratégie…).
Hlavným zámerom je príprava flexibilných dizajnérov schopných reagovať na každý problém a zadanie v reálnej dizajnérskej praxi, profesionálne zvládnutie grafických tém nielen po stránke technickej, ale aj kreatívnej.
zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Tradičné polohy grafického dizajnu: typografia, ilustrácia, časopisecká a knižná úprava, plagát, korporátne vizuálne štýly; dizajn vo verejných priestoroch, reklama, atď.
- Základné princípy počítačovej grafiky a grafickej tvorby
- Adobe Photoshop: osvojenie si základov kompozície, farieb, vrstiev, typografie, tvarov, masiek, ciest, beziérovej krivky a vektorov
- Realizácia solitérnych úloh: logá, plagáty, typografický dizajn a celé spektrum primárnych dizajnérskych úloh v spojení originálnosti návrhu a profesionálnej exekutívy
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Adobe Photoshop: úpravy digitálneho obrazu, montáž, retuš, typografia, grafické projektovanie, interakcia Photoshopu s iným programami
- Základy vektorovej grafiky v Adobe Illustratore: základné formátovanie textu, kresba pomocou pera, béziérové krivky, atribúty objektov
- Samostatná tvorba počítačovej ilustrácie
- Realizácia solitérnych úloh knižných, časopiseckých a bibliofilských vydaní, typografického dizajnu v spojení s kreativitou a nachádzaním nových originálnych riešení a vhodných technických algoritmov
- Programy: Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign, After Effects,…
2. ROČNÍK (8 hodín / týždeň)
- Web dizajn (4 hodiny / týždeň)
zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Základy HTML a XHTML, štruktúra HTML / XHTML dokumentu
- Formátovanie textov, zoznamov a pozadia, základy jazyka CSS
- Formátovanie textov a odstavcov pomocou CSS
- Zobrazenie grafiky, navigácia
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Spôsoby rozvrhnutia stránky, zvuk a obraz
- Základy technológie Flash, Action Script 3 – základné príkazy, publikovanie SWF (Flash) na webe
- Počítačová grafika (4 hodiny / týždeň)
zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Adobe Illustrator: formátovanie a kreatívna práca s textom, kresba, tvorba štýlov, brushov, symbolov, efektov a filtrov
- Realizácia komplexnejšieho typografického zadania v rámci informačných a korporátnych systémov, tvorba dizajn manuálov, typografia v architektúre a dizajn verejných priestranstiev
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Pokročilé možnosti Adobe Illustrator: rozšírené možnosti formátovania a kreatívnej práce s textom, kresbu, tvorbu štýlov, brushov, symbolov, efektov a filtrov
- Základy práce v Adobe InDesigne: možnosti absolútneho formátovania textu, ligatúry, kerning, opentype
- Spravovanie viacstránkových dokumentov, práca s mastrami, znakovými, objektovými a odstavcovými štýlmi
- Riešenie širších vzťahov: nastavenie globálnych trendov, public relation, media relation, kreatívne, mediálne a komunikačné stratégie
- Realizácia záverečnej práce
Výsledkom bude záverečná semestrálna práca vo forme dizajnovej realizácie podľa určenej témy
- Programy: Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign, After Effects,…
3. ROČNÍK (8 hodín / týždeň)
- Počítačová grafika (8 hodín / týždeň)
zimný semester
Stručná osnova predmetu:- DTP práca v Adobe InDesign: interaktívne elementy, hyperlinky, bookmarky, automatizačné nástroje, export a predtlačová príprava
- Realizácia samostatnej úlohy podľa vlastného výberu s dôrazom na profesionálne spracovanie grafických návrhov
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Pokračovanie v DTP práce v Adobe InDesigne: kompletné spracovanie grafického návrhu cez predtlačovú prípravu, tlač, dokončovacie spracovanie, až po finálny produkt
- Orientácia v aktuálnych trendoch grafického dizajnu a reklamy
- Dizajnová realizácia
- Programy: Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign,…
5. ATELIÉR FOTOGRAFICKÉHO DIZAJNU – vedúci ateliéru Róbert Benický, Mgr. art. Denisa Slávová,
Mgr. art. Dominika Jackuliaková
Cena : 180,- EUR/mesiac
1. ROČNÍK (10 hodín / týždeň)
- Úvod do dejín fotografie (2 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Sprostredkovať okruh problémov vývoja fotografického média a jeho podôb od počiatku až po súčasnosť. Dôležitá je orientácia v kľúčových mometoch vývoja fotografie, jednotlivých smeroch a štýloch a poznanie ich teoretických zákonitostí.
Stručná osnova predmetu:
cesta k fotografickému prístroju – camera obscura; počiatky fotografie – prvé podoby fotografického obrazu; umelecké ambície fotografie v 19. storočí; piktorializmus; realizmus – fotografia ako svedok; výtvarné podoby fotografického obrazu na prelome storočí; zrod moderného fotografického obrazu; avantgardy vo fotografii; slovenská fotografia v 1. polovici 20. storočia.
Stručná osnova predmetu:
vývoj fotografického média od polovice 20. storočia: humanistická fotografia po 2. svetovej vojne, fotografická reporáž, módna a reklamná fotografia, portrét vo fotografii, fotografia v pop-arte a fotorealizmus, konceptuálna a manipulovaná fotografia, postmoderná fotografia, slovenská fotografia 2. polovice 20. storočia, aktuálne trendy – tradícia verzus experiment - Fotografická tvorba (4 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Schopnosť samostatne komponovať obraz už v hľadáčiku prístroja, pohotovo reagovať pri fotografovaní rôznych výnimočných udalostí po stránke praktickej tak, aby bez problémov zvládali používanie moderných fotografických prístrojov, uplatňovať tvorivé kritériá v konkrétnych zadaniach zameraných na jednotlivé oblasti výtvarno-úžitkovej fotografie, prácu orientovať na samostatný, kreatívny prístup k riešeniu daných tém a pohotovosť v praktickej oblasti, na konkrétnych zadaniach si osvojovať základy fotografickej tvorivej práce, pričom v praxi aplikovať vedomosti aj z ostatných predmetov, tvorivo fotograficky spracovať danú tému, použiť technické a technologické postupy adekvátne navrhovaným riešeniam a zrealizovať návrh do konečného štádia. Témy jednotlivých zadaní sú postavené tak, aby zahŕňali prevažne problematiku úžitkovej fotografie: reklamná, módna a reportážna fotografia, fotografia architektúry a plastiky, ale aj výtvarne – štylizovanú fotografiu: fotografický dokument, ilustrácie, subjektívna fotografia krajiny, nekonvenčný portrét a autoportrét.
zimný semester
Stručná osnova predmetu:- úvod do problematiky
- základné informácie o fotografickej technike a materiáloch
- základy čiernobielej fotografie
- základy farebnej fotografie
- fotografický ateliér (technické vybavenie a fungovanie)
- Krajinárska fotografia: objektívna a subjektívna krajina
- Fotografické zátišie: technika fotografovania trojrozmerných predmetov a ich kompozícia, kompozícia a vytvorenie vlastného makrozátišia a jeho nasvietenie
- Základy reportážnej fotografie: reportážne zachytenie ľudí, ich výrazy, kompozícia, práca s autentickým svetlom
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Technológia fotografie, exponometrie a senzitometrie
- Skladba farebných postupov I.: práca s farebnosťou vo fotografii, využitie harmónie alebo naopak disharmónie farieb, kontrast, tonalita, objektívne zobrazenie farieb
- Stavba a skladba fotografického obrazu: osvojenie si fotografickej kompozície, zvládnutie fotografickej stavby a skladby vo finálnej podobe fotografie a jej účinku na diváka
- Technika čiernobielej fotografie: technické a praktické zvládnutie čiernobielej fotografie, jej využitie kontrastu, tonality v podporení subjektívneho výrazu
- Základné princípy zväčšovania: zvládnutie čiernobieleho procesu, kontakty, nazväčšovanie medzizväčšenín
- Práca so stredným a veľkým formátom: osvojenie si práce na zvitkový negatív a diapozitív, práca s planfilmom
- Výstavný súbor: séria fotografií výstavného súboru na zadanú tému
- Počítačová grafika (4 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Zvládnutie grafických programov balíka Adobe a schopnosť využitia poznatkov na riešenie kreatívnych fotografických projektov.zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Adobe Photoshop: osvojenie si základov kompozície, farieb, vrstiev, typografie, tvarov, masiek, ciest, beziérovej krivky a vektorov
- Realizácia solitérnych úloh
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Adobe Photoshop: úpravy digitálneho obrazu, montáž, retuš, typografia, grafické projektovanie, interakcia Photoshopu s iným programami
- Základy vektorovej grafiky v Adobe Illustratore: základné formátovanie textu, kresba pomocou pera, béziérové krivky, atribúty objektov
- Programy: Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign…
2. ROČNÍK (14 hodín / týždeň)
- Úvod do dejín fotografie (2 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Sprostredkovať okruh problémov vývoja fotografického média a jeho podôb od počiatku až po súčasnosť. Dôležitá je orientácia v kľúčových mometoch vývoja fotografie, jednotlivých smeroch a štýloch a poznanie ich teoretických zákonitostí.
Stručná osnova predmetu:
cesta k fotografickému prístroju – camera obscura; počiatky fotografie – prvé podoby fotografického obrazu; umelecké ambície fotografie v 19. storočí; piktorializmus; realizmus – fotografia ako svedok; výtvarné podoby fotografického obrazu na prelome storočí; zrod moderného fotografického obrazu; avantgardy vo fotografii; slovenská fotografia v 1. polovici 20. storočia.
Stručná osnova predmetu:
vývoj fotografického média od polovice 20. storočia: humanistická fotografia po 2. svetovej vojne, fotografická reporáž, módna a reklamná fotografia, portrét vo fotografii, fotografia v pop-arte a fotorealizmus, konceptuálna a manipulovaná fotografia, postmoderná fotografia, slovenská fotografia 2. polovice 20. storočia, aktuálne trendy – tradícia verzus experiment - Fotografická tvorba (4 hodiny / týždeň)
zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Dokumentárny súbor: zachytiť dokumentárnou fotografiou udalosť, ktorá sa už nezopakuje, naučiť sa pracovať pohotovo na udalosti, ktoré je možno zachytiť iba na jedno fotenie, práca s autentickým osvetlením, prostredím, neznámymi ľuďmi
- Užitá fotografia I.: fotografovanie skla, kovu,…
- Fotografický portrét: klasický portrét (ateliér), psychologický portrét (interiér/exteriér)
- Skladba farebných postupov II.: práca s farebnosťou vo fotografii a dôraz na ňu, využitie harmónie alebo naopak disharmónie farieb, kontrast, tonalita, subjektívne zobrazenie farieb
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Fotografia plastiky a architektúry: práca s denným a umelým svetlom na neživom podklade, práca s rôznym povrchom danej plastiky (drevo, bronz, mramor…), nafotografovanie architektúry v celku, detailoch a polocelkoch s využitím denného svetla, využitie vychádzajúce, zapadajúce svetlo, práca s tieňmi na architektúre
- Základy s elektronickými bleskami: oboznámenie sa s osvetľovacím zariadením, jeho výhody v ateliéri, ale predovšetkým v exteriéri
- Výstavný súbor: séria fotografií výstavného súboru na zadanú tému
- Počítačová grafika (4 hodiny / týždeň)
zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Adobe Illustrator: formátovanie a kreatívna práca s textom, kresba, tvorba štýlov, brushov, symbolov, efektov a filtrov
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Pokročilé možnosti Adobe Illustrator: rozšírené možnosti formátovania a kreatívnej práce s textom, kresbu, tvorbu štýlov, brushov, symbolov, efektov a filtrov
- Základy práce v Adobe InDesigne: možnosti absolútneho formátovania textu, ligatúry, kerning, opentype
- Web dizajn (4 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Oboznámiť sa s pravidlami a princípmi vytvárania užívateľsky príťažlivého, efektívneho a použiteľného webového dizajnu, získať všeobecný rozhľad v oblasti grafiky, špeciálne v oblasti grafiky určenej na internet. Pomenovať a aplikovať základné potreby a pravidlá webovej grafiky a dizajnu s prihliadnutím na ich použitie – internetové stránky, web. Získať schopnosť vytvárať základné typy webového dizajnu, ako je osobné či firemné portfólio, blog, e-shop, portál alebo web aplikácie. Orientovať sa v aktuálnych trendoch a požiadavkách na dizajn v prostredí internetu.zimný semester
Stručná osnova predmetu:- História web dizajnu, plánovanie a štruktúra
- Layout, navigácia a kompozícia
- Farby a textúry, typografia, grafické a video formáty pre web
- Prepojenosť web dizajnu a ostatných grafických kategórií
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Špecifiká webovej grafiky a dizajnu, požiadavky na webovú grafiku
- Adobe Photoshop ako nástroj pre kreatívnu tvorbu webovej grafiky
- Bitmapy a vektory ako súčasť webovej grafiky
- Formáty webovej grafiky, prezentačný web, blog, portál, e-shop
- Web aplikácie, web dizajn pre mobilné zariadenia
- Programy: Adobe Photoshop, InDesign…
3. ROČNÍK (8 hodín / týždeň)
- Fotografická tvorba (4 hodiny / týždeň)
zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Ľudské telo: práca s modelom, využitie umelého alebo denného svetla podľa vlastného uváženia a koncepcie fotografií
- Užitá fotografia II.: fotografia spotrebného predmetu, technické zvládnutie fotografovania spotrebného predmetu, použitie vhodnej typografie a jej umiestnenie v obraze
- Módna fotografia: v ateliéri a exteriéri, zvládnutie celej produkcie a post – produkcie, retušovanie v programe Photoshop, použitie vhodného ateliérového svietenia, ktoré podporí atmosféru vo fotografii, využitie denného svetla, práca s odrazovými plochami na dosiahnutie konečného výsledku
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Reklamná fotografia: zvládnutie reklamných fotografií s použitím typografie
- Farebná dokumentárna fotografia: svetlo, interiér, exteriér, farba
- Farebná výtvarná fotografia
- Výstavný súbor: séria fotografií na zadanú tému
- Počítačová grafika (4 hodiny / týždeň)
zimný semester
Stručná osnova predmetu:- DTP práca v Adobe InDesign: interaktívne elementy, hyperlinky, bookmarky, automatizačné nástroje, export a predtlačová príprava
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Pokračovanie v DTP práce v Adobe InDesigne
- Programy: Adobe Photoshop, InDesign…
6. ATELIÉR ODEVNÉHO DIZAJNU – vedúca ateliéru Mgr. art. Petra Kubíková, ArtD., Eleonóra Šafáriková, Ján Drobný
Cena : 180,- EUR/mesiac
1. ROČNÍK (16 hodín / týždeň)
- Úvod do dejín odievania (2 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Obsahovo zahŕňa komplexný historický prehľad odievania od staroveku po súčasnosť, odbornú orientáciu v dobovom odievaní, orientácia vo svete módy, jej hlavných predstaviteľov a rozdielnych smerov a štýlov, získať prehľad v rôznorodosti dejín odievania a ich využitie aj vo svojej vlastnej tvorbe.
Stručná osnova predmetu:- Úvod do dejín odievania – kultúra odievania, počiatky odievania
- Odevná kultúra starovekých civilizácií – staroveký Egypt, Mezopotámia, Kréta, staroveké Grécko, Etruskovia, staroveký Rím
- Odievanie v stredoveku – odievanie v ranokresťanskej a byzantskej dobe, kresťanské cirkevné rúcha, odievanie v čase predrománskom, románsky odev, odievanie v epoche gotiky
- Odievanie v novoveku – odev v období talianskej renesancie, španielska reformácia, francúzske odievanie 17. storočia, odievanie za vlády Ľudovíta XIV., odev v rokoku, klasicistický odev
- Odievanie v 18. a 19. stor. – empírový odev, biedermeier a romantizmus, druhé rokoko, secesný odev
- Odev 20. a 21. stor. : 20.-30. roky, 40.-50. roky, 60.-70. roky, 80.-90. roky, Pret-a-porter, móda a umenie, minimalizmus posledného desaťročia 20.stor., odev v 21. storočí
- Konštrukcia a modelovanie odevov (4 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Osvojenie si zručností a vedomostí potrebných pre vytvorenie a vymodelovanie strihu podľa návrhu až po kompletnú strihovú dokumentáciu, techniku zhotovenia strihov a modelovania pri rešpektovaní zásad technického kreslenia, rozpoznať a zovšeobecňovať spoločné prvky strihových konštrukcií, navrhnúť nové strihové riešenia a vedieť ich zrealizovať, sledovať módne trendy a nové prvky prenášať do strihovej konštrukcie).
Poskytuje komplexné vedomosti z oblasti konštrukcie strihov dámskych, pánskych a detských odevov, prehľad o základných postupoch tvarovania odevov, ktoré tvoria základ pre navrhovanie vlastných originálnych a netradičných strihových riešení. Obsah učiva postupne prechádza od základných pojmov a poznatkov odevníckej somatometrie, proporcionality a metodiky zostrojenia strihovej konštrukcie odevov až po zhotovenie kompletnej strihovej dokumentácie s využitím súčasných technológií. Na jednoduchších formách odevov ozrejmí vzťah medzi meraným objektom (ľudskou postavou), matematickým výpočtom a zobrazením v rovine. Predmet ďalej poskytuje vedomosti a zručnosti z oblasti tvarovania – modelovania strihov podľa návrhu s ohľadom na vlastnosti použitého odevného alebo netradičného materiálu. Dôraz sa kladie na správnosť merania rozmerov a výpočty vzorcov, presnosť konštrukcie a rysovania a racionálneho polohovania materiálov. Obsah učiva umožní získať vedomosti aj o nových konštrukčných metódach, pri ktorých sa využívajú grafické počítačové systémy a špeciálne aplikačné programové vybavenie.zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Základy anatómie ľudského tela, anatomické rozdiely mužských a ženských postáv
- Odevárska somatometria – členenie ľudského tela rovinami, pevné body na povrchu tela a oporné body pre zisťovanie telesných rozmerov, pravidlá pre zisťovanie telesných rozmerov, proporcionalita ľudského tela, veľkostný sortiment, základy technického kreslenia
- Dámska sukňa – konštrukcia strihu rovnej sukne, strihové šablóny a polohový plán sukne, konštrukcia strihu rozšírenej sukne, sukňa zvonová a kruhová, dámska sukňa dielová, dámska sukňa nohavicová
- Modelovanie dámskych sukní – modelovanie sediel, záhybov, rôzne druhy vreciek, volány, rázporky
- Dámske nohavice – konštrukcia strihu dámskych nohavíc, strihové šablóny dámskych nohavíc, polohový plán nohavíc, rôzne druhy nohavicových vreciek, sedlá a manžety na nohaviciach a iné ozdobné prvky
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Dámske nohavice – konštrukcia strihu dámskych nohavíc, strihové šablóny dámskych nohavíc, polohový plán nohavíc, rôzne druhy nohavicových vreciek, sedlá a manžety na nohaviciach
- Modelovanie dámskych nohavíc – modelovanie dámskych športových nohavíc, rôzne druhy, modelovanie spoločenských nohavíc
- Dámska blúzka a šaty – miery a konštrukcia dámskej blúzky, konštrukcia dámskych šiat, konštrukcia rovného rukáva s manžetou, konštrukcia rukáva s lakťovým vybraním, konštrukcia golierov, riešenie prekladov a zapínania, rôzne spôsoby premiestňovania prsného vybrania, pozdĺžne a priečne členenia, strihové šablóny blúzky, polohový plán
- Modelovanie dámskych blúzok (šiat) – rôzne druhy golierov, preklady, zapínania, asymetrické riešenia, modelovanie rukávov, rôzne druhy pozdĺžneho a priečneho členenia
- Odevná tvorba a prax (2 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Realizovať odev podľa návrhu s použitím strihovej dokumentácie pri dodržaní technologických a technických postupov s ohľadom na výtvarné vyznenie výrobku, osvojenie si potrebných vedomostí, schopností a zručností z oblasti tvorby odevného dizajnu s plynulou orientáciou na prax. Predpokladom pre dosiahnutie tohto cieľa je uplatnenie nových moderných princípov tvorby, hľadanie nových inšpiračných zdrojov a využitie súčasných technológií.zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Úvod do predmetu – organizácia práce v dielňach, bezpečnosť a hygiena práce, protipožiarna ochrana, zásady prvej pomoci
- Technika ručného šitia – ovládanie ručnej ihly a náprstku, šitie s návlekom, ručné stehy, prišívanie zapínadiel
- Technika strojového šitia – obsluha a údržba obyčajného šijacieho stroja, šitie bez návleku, šitie s návlekom, základné strojové švy z tkanín a pletenín, ozdobné prvky – zámik, volány a náberky, ozdobné prešívanie, aplikácie, dutinky, obsluha a údržba obnitkovacieho šijacieho stroja
- Základy odevného dizajnu – proporcie odevných častí vo vzťahu k postave. Návrhy jednotlivých častí odevu (detail, celok) – sukňa, nohavice, blúzka, šaty, sako, kabát, odev na figúre – kolekcia odevov s autorským dezénom
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Dámska sukňa – skice, materiálové možnosti, návrhy, vystrihnutie sukne, prípravné práce – podlepovanie, obnitkovanie, predné a zadné diely, tvarovacie prvky, zipsový rázporok, montáž dielov a pásca, dokončovacie práce
- Dámske nohavice – skice, materiálové možnosti, návrhy, vystrihnutie nohavíc, prípravné práce, zhotovenie včlenených vreciek, predné diely a zadné diely, zipsový rázporok, montáž dielov, pásec, dolné kraje, dokončovacie práce
- Počítačová grafika (4 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Zvládnutie grafických programov balíka Adobe Photoshop a schopnosť využitia poznatkov na riešenie kreatívnych odevných projektov.zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Adobe Photoshop: osvojenie si základov kompozície, farieb, vrstiev, typografie, tvarov, masiek, ciest, beziérovej krivky a vektorov
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Adobe Photoshop: úpravy digitálneho obrazu, montáž, retuš, typografia, grafické projektovanie, interakcia Photoshopu s iným programami
- Počítačová animácia (4 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Osvojiť si a pochopiť animáciu v 3D prostredí, jej zákonitosti, štruktúru a jednotlivé nástroje spojené s vytváraním pohybov a animovaním jednotlivých objektov v 3D scéne. Osvojiť si jednotlivé oblasti práce s textúrami, ich tvorba, editácia, modifikácia a aplikácia na jednotlivé geometrie. Cieľom je zvládnuť všetky fázy procesu tvorby 3D animácie, od vytvorenie scény, modelovanie postáv, predmetov, architektúry, tvorbu materiálov a ich mapovanie na objekty, osvetlenie scény, morfovanie objektov, kamery a animácie scény, až po výsledný „rendering “.
Cieľom predmetu je zvládnutie programu 3Ds Max a jeho využitie na riešenie kreatívnych odevných projektov.zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Osvojenie jednotlivých častí programu 3Ds Max, nástroje, palety s nástrojmi atď.
- Jednotlivé spôsoby a procesy modelovania, ich výhody a nevýhody
- Príprava 3D postáv a priestoru: filmový dizajn, riadenie výtvarnej práce, produkčný dizajn, návrh postáv, návrh prostredí, návrh vizuálnych efektov, produkcia, post-produkcia, jednotlivé spôsoby a procesy modelovania, ich výhody a nevýhody
- Modelovanie prostredia – Edit Poly, Edit Spline: vytváranie modelov pre film, architektúra – modelovanie pomocou projektovej dokumentácie, podobjekty a ich vlastnosti, stavebné detaily – využitie nových architektonických nástrojov, nastavenia pre vytváranie okien, interiér (nábytok, svietidlá, závesy,…), konštrukcia krajiny (rôzne metódy vytvárania priestorových plánov)
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Jednoduchá animácia:
základy animácie
časová os
Curve editor
animácia po dráhe, Follow, Bank - Svet materiálov:
teória odrazu a modelovanie povrchu, proces vytvárania materiálov a ich organizácia, „materiál editor“- továreň na materiály, tvorba a mapovanie textúrových máp (UVW map, Unwrap UVW)
materiály Standard, Raytrace, Ink ´n Paint, Matte/Shadow,…
Shader Phong, Blinn, Metal,…
mapy Diffuse, Ambient, Specular, Reflection,…
Dispacement a Bump
animované materiály a optické efekty
Raytracing – „sledovanie“ svetelného lúča - Základy práce so svetlom:
základné typy svetiel
jednotlivé nastavenia a parametre svetiel
jednoduchá konfigurácia 3 svetiel – hlavné, doplnkové, „kontra – svetlo“, osvetlenie interiéru
globálne osvetľovacie systémy
- Programy: Adobe Photoshop, Autodesk 3ds Max, Mudbox, Vicon Blade, Adobe After Effects,…
2. ROČNÍK (12 hodín / týždeň)
- Konštrukcia a modelovanie odevov (4 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Osvojenie si zručností a vedomostí potrebných pre vytvorenie a vymodelovanie strihu podľa návrhu až po kompletnú strihovú dokumentáciu, techniku zhotovenia strihov a modelovania pri rešpektovaní zásad technického kreslenia, rozpoznať a zovšeobecňovať spoločné prvky strihových konštrukcií, navrhnúť nové strihové riešenia a vedieť ich zrealizovať, sledovať módne trendy a nové prvky prenášať do strihovej konštrukcie).
Poskytuje komplexné vedomosti z oblasti konštrukcie strihov dámskych, pánskych a detských odevov, prehľad o základných postupoch tvarovania odevov, ktoré tvoria základ pre navrhovanie vlastných originálnych a netradičných strihových riešení. Obsah učiva postupne prechádza od základných pojmov a poznatkov odevníckej somatometrie, proporcionality a metodiky zostrojenia strihovej konštrukcie odevov až po zhotovenie kompletnej strihovej dokumentácie s využitím súčasných technológií. Na jednoduchších formách odevov ozrejmí vzťah medzi meraným objektom (ľudskou postavou), matematickým výpočtom a zobrazením v rovine. Predmet ďalej poskytuje vedomosti a zručnosti z oblasti tvarovania – modelovania strihov podľa návrhu s ohľadom na vlastnosti použitého odevného alebo netradičného materiálu. Dôraz sa kladie na správnosť merania rozmerov a výpočty vzorcov, presnosť konštrukcie a rysovania a racionálneho polohovania materiálov. Obsah učiva umožní získať vedomosti aj o nových konštrukčných metódach, pri ktorých sa využívajú grafické počítačové systémy a špeciálne aplikačné programové vybavenie.zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Dámske sako – konštrukcia strihu dámskeho saka, strihové šablóny látkových a podšívkových dielov, strihové šablóny výstužných materiálov a polohový plán
- Modelovanie dámskeho saka (zvrchníka) – modelovanie rukávov (kimonové, klinové, vysokohlavicové, nízkohlavicové,…), modelovanie golierov (obopínací, stojačikový, kapucňa, fazónkový,…), modelovanie vreciek na saká a zvrchníky – rôzne druhy
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Pánske nohavice – konštrukcia strihu pánskych nohavíc, strihové šablóny pánskych nohavíc, polohový plán, rôzne druhy vreciek na pánske nohavice, konštrukcia športových nohavíc
- Pánske sako – konštrukcia strihu pánskeho saka, strihové šablóny a polohový plán
- Odevná tvorba a prax (4 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Realizovať odev podľa návrhu s použitím strihovej dokumentácie pri dodržaní technologických a technických postupov s ohľadom na výtvarné vyznenie výrobku, osvojenie si potrebných vedomostí, schopností a zručností z oblasti tvorby odevného dizajnu s plynulou orientáciou na prax. Predpokladom pre dosiahnutie tohto cieľa je uplatnenie nových moderných princípov tvorby, hľadanie nových inšpiračných zdrojov a využitie súčasných technológií.zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Odevný doplnok – inšpiračné zdroje, skice, materiálové možnosti, návrhy, realizácia
- vystrihnutie dielov a súčiastok, podlepovanie dielov a súčiastok, príprava do skúšky, skúšanie, zhotovenie dielov a súčiastok, montáž dielov a súčiastok, dokončovacie práce
- Dámska blúzka – skice, materiálové možnosti, návrhy, vystrihnutie blúzky, prípravné práce, príprava do skúšky, skúšanie, zhotovenie polpredkov, chrbta, rukávov a goliera, montáž trupu a goliera, montáž rukávov, dolný kraj, dokončovacie práce
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Dámske modelované šaty – skice, materiálové možnosti, návrhy, vystrihnutie šiat, prípravné práce, príprava do skúšky, skúšanie, zhotovenie dielov a súčiastok, montáž dielov a súčiastok, dolný kraj, dokončovacie práce
- Dámske sako – skice, materiálové možnosti, návrhy, vystrihnutie dielov a súčiastok, podlepovanie dielov a súčiastok, príprava do skúšky, skúšanie, zhotovenie polpredkov, chrbta, rukávov a goliera, montáž trupu a goliera, montáž rukávov, dolný kraj
- Počítačová animácia (4 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Osvojiť si a pochopiť animáciu v 3D prostredí, jej zákonitosti, štruktúru a jednotlivé nástroje spojené s vytváraním pohybov a animovaním jednotlivých objektov v 3D scéne. Osvojiť si jednotlivé oblasti práce s textúrami, ich tvorba, editácia, modifikácia a aplikácia na jednotlivé geometrie. Cieľom je zvládnuť všetky fázy procesu tvorby 3D animácie, od vytvorenie scény, modelovanie postáv, predmetov, architektúry, tvorbu materiálov a ich mapovanie na objekty, osvetlenie scény, morfovanie objektov, kamery a animácie scény, až po výsledný „rendering “.
Cieľom predmetu je zvládnutie programu 3Ds Max a jeho využitie na riešenie kreatívnych odevných projektov.zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Modelovanie postáv:
polygonálne modelovanie postavy pomocou 3 ortogonálnych kresieb postavy
torzo
hlava (využitie objektov Poly)
rúk (extrudovanie prstov)
dokončenie nôh a chodidiel
vytvorenie zrkadlovej kópie a spojenie tela
vytvorenie šiat pomocou modifikátoru Garment Maker a Cloth - Pokročilé modelovanie charakterov v programe Mudbox
použitie modelovacích nástrojov
vytváranie povrchových textúr kože
tvorba vlastných brushov
textúrovanie postavy
správny export do 3DsMax
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Animácia postáv – prípravná fáza – Bones:
vytvorenie systému kostry, vlastnosti kostí
zostavenie kostry pre špecifickú postavu
stavba základnej kostry
použitie inverznej kinematiky
použitie modifikátoru Skin
časti obálky kože – „envelopes“ a ich úprava, zrkadlenie váh kože
posuvné ovládače a prepojenie s parametrami, vytvorenie posuv. ovládača a jeho prepojenie s prstom
tvárové cieľové tvary pre morfovanie
vytvorenie oblečenia tela pomocou modifikátoru Cloth
spojenie oblečenia, kože a kostry - Animácia postáv – prípravná fáza Biped:
vytvorenie Biped-u
úprava Biped-u vo Figure Mode
vlastná chôdza vo Footstep Mode
modifikátor Physique
vyladenie obálky pomocou Envelops a vertexov
pripnutie vzorovej animácie z Motion Capture
jemné doladenie animácie vo vrstvách
- Modelovanie postáv:
- Programy: Adobe Photoshop, Autodesk 3ds Max, Mudbox, Vicon Blade, Adobe After Effects,…
3. ROČNÍK (12 hodín / týždeň)
- Konštrukcia a modelovanie odevov (4 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Osvojenie si zručností a vedomostí potrebných pre vytvorenie a vymodelovanie strihu podľa návrhu až po kompletnú strihovú dokumentáciu, techniku zhotovenia strihov a modelovania pri rešpektovaní zásad technického kreslenia, rozpoznať a zovšeobecňovať spoločné prvky strihových konštrukcií, navrhnúť nové strihové riešenia a vedieť ich zrealizovať, sledovať módne trendy a nové prvky prenášať do strihovej konštrukcie).
Poskytuje komplexné vedomosti z oblasti konštrukcie strihov dámskych, pánskych a detských odevov, prehľad o základných postupoch tvarovania odevov, ktoré tvoria základ pre navrhovanie vlastných originálnych a netradičných strihových riešení. Obsah učiva postupne prechádza od základných pojmov a poznatkov odevníckej somatometrie, proporcionality a metodiky zostrojenia strihovej konštrukcie odevov až po zhotovenie kompletnej strihovej dokumentácie s využitím súčasných technológií. Na jednoduchších formách odevov ozrejmí vzťah medzi meraným objektom (ľudskou postavou), matematickým výpočtom a zobrazením v rovine. Predmet ďalej poskytuje vedomosti a zručnosti z oblasti tvarovania – modelovania strihov podľa návrhu s ohľadom na vlastnosti použitého odevného alebo netradičného materiálu. Dôraz sa kladie na správnosť merania rozmerov a výpočty vzorcov, presnosť konštrukcie a rysovania a racionálneho polohovania materiálov. Obsah učiva umožní získať vedomosti aj o nových konštrukčných metódach, pri ktorých sa využívajú grafické počítačové systémy a špeciálne aplikačné programové vybavenie.zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Detské odevy – proporcionalita a veľkostný sortiment, konštrukcia detského trupového odevu, konštrukcia strihu detských nohavíc, strihové šablóny a polohovanie detských odevov
- Voľná odevná tvorba – konštrukcia strihu podľa vlastného návrhu, modelovanie strihu podľa vlastného návrhu, strihové šablóny a polohový plán
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Konštrukcia a modelovanie strihu podľa vlastného návrhu, zhotovenie kompletnej technickej dokumentácie na vybraný výrobok
- Odevná tvorba a prax (8 hodín / týždeň)
Cieľ predmetu:
Realizovať odev podľa návrhu s použitím strihovej dokumentácie pri dodržaní technologických a technických postupov s ohľadom na výtvarné vyznenie výrobku, osvojenie si potrebných vedomostí, schopností a zručností z oblasti tvorby odevného dizajnu s plynulou orientáciou na prax. Predpokladom pre dosiahnutie tohto cieľa je uplatnenie nových moderných princípov tvorby, hľadanie nových inšpiračných zdrojov a využitie súčasných technológií.zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Voľná odevná tvorba (kolekcie) – inšpiračné zdroje, skice, materiálové možnosti, návrhy, vychádzkový odev, spoločenský odev, športový odev,…
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Voľná odevná tvorba (kolekcie) – inšpiračné zdroje, skice, materiálové možnosti, návrhy, vychádzkový odev, spoločenský odev, športový odev, …
- Programy: Adobe Photoshop, Autodesk 3ds Max, Mudbox, Vicon Blade, Adobe After Effects,…
7. ATELIÉR DOKUMENTÁRNEHO FILMU – vedúci ateliéru Mgr. art. Róbert Szabó ArtD., Mgr. art. Peter Pokorný,
Doc. Mgr. Ľubomír Horník, ArtD.
Cena : 180,- EUR/mesiac
1. ROČNÍK (16 hodín / týždeň)
- Úvod do dejín filmu (2 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Poskytnúť rámcový obraz vývoja svetovej kinematografie. Sprostredkovať informácie o vzniku a charakteristike jednotlivých smerov a žánrov v kontexte s kultúrno–spoločenskými a ekonomickými podmienkami príslušnej doby a ich vzájomnej determinácii. Oboznámenie s najvýznamnejšími osobnosťami filmovej tvorby a ich dielami.
Stručná osnova predmetu:- Prehistória filmu, predpoklady vzniku kinematografie.
- Počiatky kinematografie – 20. roky 20.storočia (Francúzsko, Nemecko, Škandinávia, USA, Sovietský zväz)
- Dokumentárny film do r.1930
- Nástup zvukového filmu
- USA – zrod filmových žánrov, Francúzsky realizmus, Sovietsky zväz, Zlatý vek Hollywoodu Osobnosti filmovej klasiky
Stručná osnova predmetu:
- Ruská a nemecká kinematografia – film a propaganda
- Talianský neorealizmus
- Škandinávsky film
- Japonská kinematografia
- Povojnová kinematografia v USA
- Európska kinematografia po vojne
- Francúzska nová vlna
- Kinematografia 60. – 70. rokov vo Východnej Európe (Československo, Poľsko, Sovietsky zväz,…)
- Európsky film 80. – 90. rokov
- USA a nová realita – 90. roky
- Dramaturgia a scenáristika (2 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Priblížiť základy dramaturgie tak, aby sa dokázali orientovať v dokumentárnom diele z hľadiska jeho myšlienkového vyznenia aj formálneho spracovania, žánrového ladenia aj adresnosti voči divákovi.
zimný semester
Stručná osnova predmetu:
Oboznámenie sa so špecifikami dokumentárneho filmu, priblíženie odbornej terminológie, podstatných pojmov a postupov scenáristiky.
letný semester
Stručná osnova predmetu:
Tvorivým aplikovaním určitých univerzálnych dramatických princípov vystavať situáciu, príbeh s pointou, charakter postavy, prácu so slovom aj žánrom v rámci zvolenej minutáže, využívať fantáziu, metaforickosť, nadsádzku, štylizáciu, skratku, gag, tempo a rytmus špecifickej narácie v dokumentárnom filme. - Zvuková tvorba (2 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Preniknúť do základov zvukovej tvorby od nahrávania primárneho zvuku až po výsledný zvuk, osvojenie si základov práce s mikrofónom, snímania, záznamu zvuku a tiež spoznať možnosti počítačového spracovania zvuku ich aplikáciu na konkrétne filmy. Súčasťou tohto predmetu je výchova k umeleckému tvorivému mysleniu a originálnosti. Ďalej je cieľom preniknutie do hudobnej a zvukovej dramaturgie ako súčasti dramaturgie audiovizuálnej tvorby. Zámerom je podnietiť vnímavosť na hudobno-obrazové vzťahy, ako formotvorné prvky chápania filmového diela.
Zvuk vo filmovej a TV tvorbe. Špecifiká zvukovej skladby vo filmovej a televíznej tvorbe. Objasnenie základných postupov pri snímaní, zázname a postprodukčnom spracovaní zvukovej zložky v podmienkach filmovej realizácie a videorealizácie.zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Úvod do problematiky zvukovej tvorby v A -V tvorbe – rozhlas, televízia, film, hudobné nahrávky
- Základný prehľad spôsobov snímania a záznamu zvukového signálu – základy vnímania zvukového signálu – zvukové formáty
- Filmový štáb – jednotlivé profesie vo vzťahu k majstrovi zvuku
- Zvuk vo filmovej tvorbe – dokumentárny a hraný film, kontaktný zvuk, pomocný zvuk, playback – half playback, prepis zvuku
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Zvuk v televíznej tvorbe – TV inscenácia, videofilm – hraný film, dokument
- Osvojenie si základov práce s mikrofónom, snímania a záznamu zvuku
- Televízna publicistika – od spravodajstva po dokument – snímanie a spracovanie zvukovej zložky
- Dokumentárna tvorba a hraná tvorba – spôsob záznamu obrazu a zvuku, čas a priestor, pohybová štylizácia
- Praktické cvičenie: Zvukové práca realizovaná v teréne a v štúdiu
- Strihová skladba (2 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Oboznámenie sa so základmi obrazovej a zvukovej strihovej skladby v nadväznosti na filmovú dramaturgiu a komerčnú audiovizuálnu tvorbu. Práca s profesionálnymi strihovými softvérmi.zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Základné pravidlá strihovej skladby: gramatika filmového jazyka, predsnímacie jednoty, záber, veľkosti záberu
- Záber a voľba veľkosti záberov
- Pravidlo filmovej osi
- Základné typy skladby: lineárna skladba, paralelná skladba, retrospektívna montáž
- Práca so strihovým softvérom Adobe Premiere
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Väzba záberov, nadväzovanie pohybu
- Vnútorné a vonkajšie pohybové väzby
- Čas a priestor vo filme
- Tempo a rytmus
- Spájanie sekvencií a interpunkcia
- Práca na praktických cvičeniach so strihovým softvérom Adobe Premiere
- Dokumentárna tvorba (2 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Oboznámenie sa so základmi estetiky AV médií, podstatou kinematografických médií, základnými žánrami multimediálnej tvorby, základnými postupmi tvorby v audiovizuálnom prostredí, základnými žánrami dokumentárnej tvorby a ich stavbou, stavebnými postupmi pri tvorbe.zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Úvod do problematiky dokumentárneho filmu
- Rozlíšenie kategórií a žánrov dokumentárneho filmu
- Začiatky dokumentárneho filmu
- Funkcia dokumentárnej tvorby, dokumentaristov zámer
- Dokumentárna fotografia – obsah a forma
- Praktické cvičenia: dokumentárna fotografia
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Výrazové prostriedky reiséra
- Stavba a dramaturgia filmu, základné pojmy a postupy
- Nakrúcanie s digitálnou technológiou
- Etické otázky v dokumentárnej tvorbe
- Strih dokumentárneho filmu
- Štúdia prostredia a skladba
- Praktické cvičenia: filmová štúdia prostredia
- Filmová videotechnika a technológia (2 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Oboznámenie sa s kamerovou technológiou, rôznymi prístupmi v kameramanskej tvorbe v odlišných žánroch, osvojenie si základných princípov a práce so svetlom, hĺbkou, farbou a pohybom. Nadobudnutie vlastností a zručností pre prácu v profesionálnom prostredí ako kameraman s autorským prístupom. Uplatnenie znalostí v televíznej, reklamnej a filmovej oblasti.zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Postavenie kameramana a jeho úloha v štábe
- Základy obrazového vyjadrovania
- Zoznámenie sa s digitálnou technológiou
- Kompozícia, rámovanie a perspektíva obrazu
- Svetové kameramanské osobnosti vo filme
- Praktické cvičenia
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Charakter záberu: veľkosti záberov, strana, uhol, svetlo, optika kamery, vzdialenosť kamery od objektu snímania
- Pravidlá filmovej osi
- Základné pohyby kamerou
- Práca s videotechnikou HD
- Svetové kameramanské osobnosti vo filme
- Praktické cvičenia
- Počítačová grafika (4 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Zvládnutie grafických programov balíka Adobe na pokročilej úrovni a schopnosť využitia poznatkov na riešenie kreatívnych grafických projektov. Naučiť praktické aspekty DTP práce a doviesť ich k samostatnej tvorbe tlačovín. Pochopenie vzájomného pôsobenia textu a obrazu, pochopenie a vytváranie grafických skratiek a štylizácií. Vedieť prakticky aplikovať nadobudnuté znalosti v tvorbe a práci s písmom. Oboznámenie sa s výrazovými prostriedkami a princípmi grafického dizajnu a vizuálnej komunikácie. Akcelerovať kreatívne procesy s akcentom na širšie vzťahy v grafickom projektovaní a reklame (nastavenie globálnych trendov – public relation, media relation, corporate identity, kreatívne, mediálne a komunikačné stratégie…).
Hlavným zámerom je príprava flexibilných dizajnérov schopných reagovať na každý problém a zadanie v reálnej dizajnérskej praxi, profesionálne zvládnutie grafických tém nielen po stránke technickej, ale aj kreatívnej.
zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Tradičné polohy grafického dizajnu: typografia, ilustrácia, časopisecká a knižná úprava, plagát, korporátne vizuálne štýly; dizajn vo verejných priestoroch, reklama, atď.
- Základné princípy počítačovej grafiky a grafickej tvorby
- Adobe Photoshop: osvojenie si základov kompozície, farieb, vrstiev, typografie, tvarov, masiek, ciest, beziérovej krivky a vektorov
- Realizácia solitérnych úloh: logá, plagáty, typografický dizajn a celé spektrum primárnych dizajnérskych úloh v spojení originálnosti návrhu a profesionálnej exekutívy
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Adobe Photoshop: úpravy digitálneho obrazu, montáž, retuš, typografia, grafické projektovanie, interakcia Photoshopu s iným programami
- Základy vektorovej grafiky v Adobe Illustratore: základné formátovanie textu, kresba pomocou pera, béziérové krivky, atribúty objektov
- Samostatná tvorba počítačovej ilustrácie
- Realizácia solitérnych úloh knižných, časopiseckých a bibliofilských vydaní, typografického dizajnu v spojení s kreativitou a nachádzaním nových originálnych riešení a vhodných technických algoritmov
- Programy: Adobe Premiere, After Effects, Final Cut Pro, Adobe Photoshop, Illustrator,…
2. ROČNÍK (10 hodín / týždeň)
- Zvuková tvorba (2 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Preniknúť do základov zvukovej tvorby od nahrávania primárneho zvuku až po výsledný zvuk, osvojenie si základov práce s mikrofónom, snímania, záznamu zvuku a tiež spoznať možnosti počítačového spracovania zvuku ich aplikáciu na konkrétne filmy. Súčasťou tohto predmetu je výchova k umeleckému tvorivému mysleniu a originálnosti. Ďalej je cieľom preniknutie do hudobnej a zvukovej dramaturgie ako súčasti dramaturgie audiovizuálnej tvorby. Zámerom je podnietiť vnímavosť na hudobno-obrazové vzťahy, ako formotvorné prvky chápania filmového diela.
Zvuk vo filmovej a TV tvorbe. Špecifiká zvukovej skladby vo filmovej a televíznej tvorbe. Objasnenie základných postupov pri snímaní, zázname a postprodukčnom spracovaní zvukovej zložky v podmienkach filmovej realizácie a videorealizácie.zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Mixáž zvuku
- Technológia výroby a spracovania jednotlivých zvukových komponentov – počítačové technológie
- Delenie filmového obrazu, štartovacie značky, ukončenie jednotlivých častí, 24,25 polí/sek
- Postprodukčné pracovné postupy – postsynchrón dialógový
- Postprodukčné pracovné postupy – postsynchrón ruchový
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Strih zvuku – zvukový dizajn, príprava na mixáž
- Zvukové atmosféry, zvukové efekty – strih zvuku
- Filmová hudba – archívna, pôvodná
- Dialógy – reálne, ireálne – nahrávanie
- Zvukové atmosféry a zvukové efekty – reálne, archívne, štylizované, umelo vyrobené
- Praktické cvičenie: Zvukový dizajn krátkeho dokumentárneho filmu
- Strihová skladba (2 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Oboznámenie sa so základmi obrazovej a zvukovej strihovej skladby v nadväznosti na filmovú dramaturgiu a komerčnú audiovizuálnu tvorbu. Práca s profesionálnymi strihovými softvérmi.zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Strihový princíp v TV tvorbe – reportáž, publicistika
- Osvojenie si teoretických znalostí strihu v praxi
- Zadania na dané témy a strihové cvičenia
- Práca so strihovým softvérom Final Cut
- Strih filmu do 12 minút
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Strihový princíp v TV tvorbe – portrét, cestopisný dokument
- Zvukový priestor v multimediálnom diele a rozšírenie významov v spojení s určitým typom obrazu
- Zadania na dané témy a strihové cvičenia
- Práca na praktických cvičeniach so strihovým softvérom Final Cut
- Strih filmu do 26 minút
- Dokumentárna tvorba (4 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Oboznámenie sa so základmi estetiky AV médií, podstatou kinematografických médií, základnými žánrami multimediálnej tvorby, základnými postupmi tvorby v audiovizuálnom prostredí, základnými žánrami dokumentárnej tvorby a ich stavbou, stavebnými postupmi pri tvorbe.zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Estetické paralely a protiklady dokumentárneho filmu a hraného filmu
- Literárna príprava ako prejav dramaturgie dokumentárneho diela
- Formy scenárov (literárny, technický), spôsob dramaturgickej skladby
- Systém a vedenie rozhovoru a výpovede v dokumentárnom filme
- Reportáž, publicistika a skladba
- Praktické cvičenia: mini dokumenty, resp. výber výrazových prostriedkov k dosiahnutiu požadovaného žánrového zámeru: reportáž, publicistika
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Človek vo filmovom dokumente
- Sociálny dokument a skladba
- Cestopis
- Medailón – príbeh osobnosti, vecí a reálií
- Praktické cvičenia: Portrét človeka
- Filmová videotechnika a technológia (2 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Oboznámenie sa s kamerovou technológiou, rôznymi prístupmi v kameramanskej tvorbe v odlišných žánroch, osvojenie si základných princípov a práce so svetlom, hĺbkou, farbou a pohybom. Nadobudnutie vlastností a zručností pre prácu v profesionálnom prostredí ako kameraman s autorským prístupom. Uplatnenie znalostí v televíznej, reklamnej a filmovej oblasti.zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Kameraman v dokumentárnom filme
- Analýza obrazu v jednotlivých dokumentárnych filmoch
- Kameramanské trendy a štýly v dokumentárnom filme
- Svietenie v dokumentárnej tvorbe
- Reportána kamera
- Publicistická kamera
- Praktické cvičenia
letný semester
Stručná osnova predmetu:- Kamera a technológia v hranom filme
- Úloha a prístup kameramana v hranej tvorbe
- Svietenie v hranom filme
- Súčasne zobrazovanie v sociálnom dokumente
- Portrét osobnosti
- Práca s televíznou technikou HD
- Praktické cvičenia
- Programy: Adobe Premiere, After Effects, Final Cut Pro, Adobe Photoshop, Illustrator,…
3. ROČNÍK (10 hodín / týždeň)
- Zvuková tvorba (2 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Preniknúť do základov zvukovej tvorby od nahrávania primárneho zvuku až po výsledný zvuk, osvojenie si základov práce s mikrofónom, snímania, záznamu zvuku a tiež spoznať možnosti počítačového spracovania zvuku ich aplikáciu na konkrétne filmy. Súčasťou tohto predmetu je výchova k umeleckému tvorivému mysleniu a originálnosti. Ďalej je cieľom preniknutie do hudobnej a zvukovej dramaturgie ako súčasti dramaturgie audiovizuálnej tvorby. Zámerom je podnietiť vnímavosť na hudobno-obrazové vzťahy, ako formotvorné prvky chápania filmového diela.
Zvuk vo filmovej a TV tvorbe. Špecifiká zvukovej skladby vo filmovej a televíznej tvorbe. Objasnenie základných postupov pri snímaní, zázname a postprodukčnom spracovaní zvukovej zložky v podmienkach filmovej realizácie a videorealizácie.zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Výchova k umeleckému tvorivému mysleniu a originálnosti
- Hudobná a zvuková dramaturgia ako súčasť dramaturgie audiovizuálnej tvorby
- Analýza výsledného obrazového zostrihu – „zvuková predstava“ a jeho následné modelovanie zvukovými komponentmi
- Hudba: hudobný nápad a jeho realizácia, od nahrávania po finálnu mixáž, spolupráca s hudobným skladateľom
- Zvuková zložka v dokumentárnej tvorbe – od mona po priestorový zvuk – surround, základné princípy priestorovej tvorby
- Praktické cvičenie: Zvukový dizajn dokumentárneho, hraného alebo animovaného filmu
- Strihová skladba (2 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Oboznámenie sa so základmi obrazovej a zvukovej strihovej skladby v nadväznosti na filmovú dramaturgiu a komerčnú audiovizuálnu tvorbu. Práca s profesionálnymi strihovými softvérmi.zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Strihový princíp v reklamnej tvorbe – reklama, upútavka, spot
- Strihový princíp vo filmovej tvorbe – dokument, hraný film
- Zadania na dané témy a strihové cvičenia
- Práca so strihovým softvérom AVID Media Composer
- Strih filmu do 52 minút
- Dokumentárna tvorba (4 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Oboznámenie sa so základmi estetiky AV médií, podstatou kinematografických médií, základnými žánrami multimediálnej tvorby, základnými postupmi tvorby v audiovizuálnom prostredí, základnými žánrami dokumentárnej tvorby a ich stavbou, stavebnými postupmi pri tvorbe.zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Propagačný a reklamný film a skladba
- Autorský dokumentárny film
- Výchova k umeleckému tvorivému mysleniu a originálnosti
- Kategorizácia druhov multimediálnej tvorby a rozdielne prístupy k ich produktom podľa pridelených tém
- Realizácia dokumentu podľa vlastného námetu a výberu spôsobu realizácie
- Filmová videotechnika a technológia (2 hodiny / týždeň)
Cieľ predmetu:
Oboznámenie sa s kamerovou technológiou, rôznymi prístupmi v kameramanskej tvorbe v odlišných žánroch, osvojenie si základných princípov a práce so svetlom, hĺbkou, farbou a pohybom. Nadobudnutie vlastností a zručností pre prácu v profesionálnom prostredí ako kameraman s autorským prístupom. Uplatnenie znalostí v televíznej, reklamnej a filmovej oblasti.zimný semester
Stručná osnova predmetu:- Práca s DSLR technológiou
- Optické systémy
- Práca so svetlom a atmosférou
- Vonkajšie pohyby kamerou
- Kameramanská tvorba v reklamnej tvorbe
- Dokumentárna kamera v hranom filme
- Inscenačná kamera v dokumentárnom filme
- Realizácia dokumentu podľa vlastného námetu a výberu spôsobu realizácie
- Programy: Adobe Premiere, Final Cut Pro, Adobe After Effects,…